Рухливі ігри для дошкільнят

Рухливі ігри для дітей дошкільнят

Щойно дитина навчилася впевнено ходити, в її житті з'являються рухливі ігри. Вони допомагають не тільки правильно розвиватися фізично, а й отримувати елементарні знання про різні життєві ситуації та навколишній світ, активізують мислення, виробляють вольові якості. Надаючи комплексний вплив на організм, який росте, рухливі ігри є найважливішим засобом всебічного розвитку і виховання дітей.

Рухливі ігри для дітей дошкільного віку

Рухливі ігри для молодших дошкільнят (3-4 роки)

Вже з трирічного віку ігрові дії все частіше набувають колективного характеру. Спільна діяльність привчає до налагодження міжособистісних контактів, взаємодії, бажанням поступитися іншому або підтримати його. Правила гри допомагають долати сором'язливість, виховують організованість та ін.

У молодшому віці організація ігрової діяльності лягає на плечі дорослих. Нижче наводиться опис популярних рухливих розваг для малюків 3-4 років.

Рухливі ігри для молодших дошкільнят 3-4 роки

1. Горобці та кіт

Мета: підвищуємо рухову активність (стрибки, біг, помахи руками). Розвиваємо увагу, вміння правильно реагувати на команду.

Інвентар: стійкі лавки або куби середнього розміру.

Правила гри: на розставлених з одного боку кубах (лавочках) стоять діти - це сидять на даху (гілочках) горобці. Навпроти розташовується кіт, який спить (його роль може грати дорослий, старша дитина або хтось із малюків, якщо гра вже знайома).

За командою вихователя: "Горобці літають" малюки зістрибують зі своїх місць, бігають майданчиком в хаотичному порядку, махають руками, імітуючи політ птахів.

З гучним криком: "Мяу!" - прокидається кіт і починає ловити горобчиків, які швидко ховаються на дах.

Той, кого зловили, йде разом з котиком у його хатинку.

Повторити: 3-5 разів.

Зверніть увагу: діти мають зістрибувати м'яко, на носочки, згинаючи ноги в колінах.

2. Мишки в коморі

Мета: розвиваємо увагу, вчимо стежити за діями дорослого і швидко реагувати на зміну його пози (діяти без команди). Тренуємо вміння правильно нахилятися, прогинатися, пересуватися хаотично і в певному напрямку.

Інвентар: стільці, мотузка, стояки для її кріплення.

Правила гри: діти-мишки сидять на стільчиках (в "нірках"). Дорослий - кіт. Поки він "спить", мишки проникають в комору (прогинаючись, пролазять під натягнутою на висоті 0,5 м мотузкою), "гризуть" там сухарики. Кот "прокидається" - миші швидко вибігають з комори (знову прогинаючись під натягнутою перепоною), і намагаються повернутися "до нірок". Якщо кіт зловив мишку, він веде її до себе.

Повторити: 4-6 разів.

Зверніть увагу: прогинаючись під мотузкою, дитина не має зачіпати її спиною або головою.

3. Знайди потрібний колір

Мета: закріплюємо знання кольорів (червоний, синій, жовтий, зелений). Розвиваємо увагу, швидкість реакції, вміння швидко реагувати на команду. Тренуємо основні рухи - довільну ходьбу, біг, орієнтування в просторі.

Інвентар: прапорці чотирьох основних кольорів за кількістю дітей + 4, 4 обруча.

Правила гри: дітям роздають по одному прапорцю різних кольорів. Довільно розкладаються 4 обруча. У кожному - прапорець певного кольору. Дорослий дає команду: "Виходимо гуляти!". Всі довільно рухаються майданчиком. Нова команда: "Знайди свій колір" - спонукає дітей швидко зорієнтуватися, знайти обруч з прапорцем такого ж кольору, як і в руці дитини.

Повторити: 6 раз.

Зверніть увагу: можна ускладнити завдання. Запропонуйте дітям зупинитися, закрити очі. Дорослий в цей час змінює місцями кольорові прапорці в обручах.

4. Паровозик

Мета: закріплюємо вміння рухатися один за одним (не тримачись), прискорюючи рух, переходячи з ходьби на легкий біг. Разом з цим не порушуючи порядок руху. Розвиваємо практику спільних дій, виховуємо командний "дух", співпереживання.

Інвентар: не потрібно.

Правила гри: вишикувавшись в одну колону, діти зображують "поїзд". Попереду стоїть (дорослий або дитина) - "паровозик", інші - "вагончики" (малюки не тримаються один за одного). Дорослий дає "гудок" і "потяг" починає рух, поступово прискорюючись. "Вагони" намагаються не відставати і слідувати чітко за тим, хто попереду. Дорослий оголошує: "Скоро зупинка. Сповільнюємо хід. Стоп "Діти зупиняються. На станції можна гуляти. Одна зупинка називається "Поле", інша "Річка" і т. д. Дії малюків відповідають сюжету. За командою: "Приготувалися. Поїзд відправляється - все повторюється спочатку.

Повторити: 4-5 разів.

Зверніть увагу: трирічні малюки будуються в довільному порядку. До чотирьох років гра ускладнюється - дитина намагається зайняти своє місце, запам'ятавши того, хто стоїть попереду і того, хто стоїть за ним.

Головне завдання дорослих у організації малюків - вміло підійти до процесу і залучити навіть найбільш сором'язливих. В процесі прагнемо коригувати хід гри і стежити за правильним виконанням рухів.

Рухливі ігри для старших дошкільнят (5-6 років)

Рухливі ігри для старших дошкільнят 5-6 років

Чим старшими стають діти, тим більше вони вдаються до самостійного вибору розваги, орієнтуючись на раніше отриманий досвід проведення ігор. Роль дорослого - підхопити ініціативу, контролювати і направляти дії дітлахів старшого дошкільного віку.

До переліку улюблених ігор дітей 5-6 років входять:

1. Бездомний заєць

Мета: крім фізичного тренування (стрибки з пересуванням, нахили, присідання), розвиваємо емоції, швидкість реакції, уяву.

Інвентар: обручі.

Правила гри: на майданчику розкладені обручі ( "будиночки") зайчиків. Їх на один менше, ніж гравців. Осторонь "нора" лисиці, вона спить. Зайці граються на галявинці, імітуючи рухи звіра (стрибки, чухання лапкою за вухом). Лиса прокидається - зайці скачуть в "будиночки". Один не встигає зайняти вільний обруч і залишається без власної норки. Лисиця намагається його наздогнати і відвести до себе в нору.

Тут можна дати волю прояву почуттів дітей, не обмежуючи однозначним правилом. Нехай самі вирішать, як краще вийти з ситуації. Може хтось запросить "бездомного" зайця до себе або зміниться з ним місцями, даючи відпочити від "погоні".

Повторити: 3-4 рази.

Зверніть увагу: діти-зайці пересуваються стрибками. Важлива підтримка позитивної ініціативи дітей, прояв почуттів співчуття, співпереживання.

2. Чиє звено швидше забере

Мета: розвиваємо змагальні навички, прагнення діяти злагоджено, розуміти, що від цього залежить стан всієї команди. Тренуємо швидкість, кмітливість, дисциплінованість.

Інвентар: скакалки або мотузки для позначення меж бігової доріжки.

Правила гри: діти діляться на дві команди з рівною кількістю учасників. За сигналом (свисток, акорд і т. д.) ті, які стоять першими біжать до дальньої межі і повертаються, долонею торкаючись того, хто стояв за ним. Стартує другий, а той, хто прибіг стає останнім. Та команда, всі учасники якої пробігли дистанцію і повернулися першими, перемогла. Завдання можна ускладнювати, ставлячи на шляху перешкоди (дуги, куби та ін.).

Повторити: 5-6 разів

Зверніть увагу: важливим є чітке виконання правил черговості, дисципліна в команді.

3. Перестрибніть через струмок

Мета: вправляємося в стрибках в довжину з місця. Спонукаємо дітей допомагати дівчаткам, тим, хто слабший, співпереживати.

Інвентар: крейда для малювання "струмочка"

Правила гри: на майданчику малюється "струмок". З одного краю він вузький, далі розширюється до максимально прийнятної (20-50 см) для стрибка шестирічної дитини ширини. Діти по черзі перестрибують спочатку там, де вузько, поступово переходячи до більш широкої частини "струмочка".

Повторити: 5-6 хвилин.

Зверніть увагу: заохочуйте ініціативу допомагати один одному, пропонувати неординарні рішення, бажання підтримати того, хто слабший. Слідкуйте за правильною технікою виконання стрибків з місця.

4. Злови комара

Мета: вправляємося у підстрибуванні, розвиваємо вміння узгоджувати зоровий сигнал і рух, вчимо діяти узгоджено, точно, не наштовхуючись один на одного.

Інвентар: легка мотузка, предмет, який імітує "комарика" (наприклад, картонна модель або просто фантик).

Правила гри: діти утворюють коло, розподіляються на відстані витягнутої руки один від одного. У центрі - дорослий. Він розкручує мотузку з "комаром" вище дітей (на 10-15 см). Завдання кожної дитини дочекатися моменту, коли "комаха" виявиться над ним, підстрибнути і зловити. Той, хто втримав "комарика", голосно говорить: "Я зловив".

Повторити: 5 хвилин.

Зверніть увагу: на поведінку дітей (терпляче очікування своєї черги - найбільш близького розташування "комара"), стежте за безпекою виконання стрибків.

Варто звернути увагу на те, що звичні руху, з яких складаються рухливі ігри, поступово ускладнюються, вимагаючи більшої точності, зусиль, уваги. Крім цього, вони викликають позитивні емоції, наповнюють різноманітними відчуттями і уявленнями. Паралельно ускладнюються морально-етичні завдання, які доводиться вирішувати старшим дошкільнятам.

Рухливі ігри для молодших школярів (7-10 років)

Рухливі ігри для молодших школярів 7-10 років

Семирічні діти мають достатній досвід ігрової діяльності, в стані зорієнтуватися у виборі гри. Але у них часто виникають суперечки під час узгодження (частина хоче грати в одну гру, інші - в іншу).

Завдання дорослого - вміло, ненав'язливо скоординувати молодших школярів, навчити їх толерантно ставиться до думки однолітків, знаходити компроміс, забезпечити максимально безпечні умови для проведення гри. Більш гучні і рухливі в цьому віці, вони люблять активні дії з предметами, ігри, що вимагають певних умінь і навичок, кмітливості. наприклад:

1. Вибивальний

Мета: розвиваємо точність кидка, швидкість реакції, верткість. Вчимося потрапляти в рухому ціль.

Інвентар: м'яч середньої величини і ваги.

Правила дій: по обидва боки майданчика стають по одному учаснику, інші залишаються в центрі, рухаються хаотично. Завдання ведучих - кинути м'яч так, щоб потрапити в одного з рухомих в межах відведеної ділянки. Ведучий з іншого боку - приймає м'яч і кидає у відповідь. мета іншихгравців - якомога довше викручуватися, щоб м'яч не потрапив у них. Кого "вибили" виходить з гри до закінчення чергового раунду (поки не залишиться жодного з тих, хто бігає майданчиком).

Повторити: 3-4 рази зі зміною ролей.

Зверніть увагу: на стан майданчика (рівний, без зайвих перешкод), силу кидка. Намагайтеся мінімізувати небезпеку отримання травми.

2. Вище ноги від землі

Мета: розвиваємо швидкість бігу, вправляємося в вертлявості, кмітливості, швидкості реакції.

Інвентар: не потрібно.

Правила гри: вибирається ведучий, за сигналом він наздоганяє інших учасників гри. Коли одного з тих, хто тікає наздоганяють, той знаходить предмет або місце, куди можна заскочити, не торкаючись при цьому землі. Таким чином, він виключає можливість бути спійманим, вигукуючи: "Вище ноги від землі". Якщо ведучому вдалося доторкнутися до будь-якого з учасників гри, який не встиг встати на піднесеність, той передає свої повноваження впійманого.

Повторити: 4-5 разів, зі зміною дійових осіб.

Звернути увагу: на дружелюбність в ході гри, дотримання правил.

3. "Червоне чорнило, біле перо"

Мета: розвиваємо навички командної роботи, вміння раціонально підходити до вибору. Вдосконалюємо біг, вчимося порівнювати свої сили і можливості. Підтримуємо бурхливе вираження емоцій, вміння радитися.

Інвентар: не потрібно.

Правила гри: діти діляться на дві рівні за силою команди (хлопчиків і дівчаток або тих, хто сильніший і слабкіший - однаково в кожній групі). Команди шикуються один навпроти одного і міцно беруться за руки. Відстань між ними - 6-10 метрів, за кожною з шеренг - мінімум 3 метри.

Перша команда швидко вирішує, кого із суперників вони викликають, і промовляє кричалку: "Червоне чорнило, біле перо, викликаємо (ім'я), більш нікого!" Гравець, якого назвали, виходить з шеренги, розбігається і біжить до команди суперників так, щоб "розбити" міцно зімкнуті руки дітей. Якщо йому це вдається, він вибирає одного з тих, чиї руки були "розбиті" і веде в свою команду. У тому випадку, коли діти трималися за руки дуже міцно і розімкнути їх не вдалося, дитина, яка намагалася "прорватися", залишається в команді суперників. Перемагає команда, в якій в результаті виявляється більше осіб.

Повторити: 6-7 разів.

Звернути увагу: максимально попереджайте падіння дітей.

4. Кидання кільця

Мета: розвиваємо влучність, силу кидка. Може бути як змагального, так і просто тренувального характеру.

Інвентар: спеціальний стенд з гачками або підставки з тримачами для кілець, самі кільця.

Правила гри: грає скільки завгодно дітей (можна одному, удвох, командою). Окреслюється межа відстані до цілі. Завдання кожного - закинути якомога більше кілець на на гачок.

Повторити: без обмежень

Зверніть увагу: на відстань, вміння коригувати рухи, розташування відносно цілі.

Школярі вже можуть самостійно змінювати правила гри, ускладнювати їх, замінювати інвентар. Тобто успішно виявляють фантазію, кмітливість, вчаться взаємодіяти в колективі, домовлятися і вирішувати питання спільно. Рухлива гра тренує, розвиває, вчить.

Читайте також: